Sunday 31 July 2011

Dengan ini saya mengumumkan...............

Dengan ini saya ingin mengumumkan bahawa esok PUASA.

Wah, sudah nak masuk bulan Ramadhan dan semua umat islam diwajibkan berpuasa selama sebulan.  Jadi, sesiapa umat islam yang sudah akil baligh diwajibkan berpuasa ok.  

Apa itu puasa? Aku mintak tolong pak cik Wiki jawabkan.  Jadi pak cik, tolong jawab boleh?

Wiki jawab:

Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu. Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya.

Terima kasih pak cik.  
Di kesempatan ini, aku ingin memohon maaf kalau aku ada membuat apa-apa kesalahan, terkasar bahasa dan tersilap kata kepada semua eakyat Malaysia(Seluruh Malaysia tu).  Aku manusia biasa kadang-kadang ada juga membuat kesilapan.  Peace Y'all.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...