Friday 29 July 2011

Tahniah Harimau Malaya

Teruskan Mengamuk!
Berakhirlah sudah Ramadhan.. Ops! salah ek.  Belum Ramadhan lagi lah.  Silap-silap.  Sebenarnya aku nak cakap macam ni.  Berakhirlah sudah perlawanan bola sepak pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014 Zon Asia yang menemukan antara pasukan Malaysia dengan pasukan Singapura.  Seperti yang kita ketahui, Singapura telah pun menang dengan 4-6 walaupun seri 1-1 dengan Malaysia di Stadium Nasional, Bukit Jalil.  

Aku faham semua rakyat Malaysia walau di mana pun anda berada, di ceruk pendalaman, di dalam tandas, di bawah katil dan ada yang tengah mengorek hidung itu pasti merasa teramat-amat kecewa dengan kekalahan pasukan Harimau Malaya ini.  Ada yang frust menongeng macam baru putus cinta kau.  Ada yang kecewa sangat-sangat sampai nak mengantungkan diri gara-gara tidak dapat menerima kenyataan bahawa duit yang disimpan di dalam tabung ayam bertahun-tahun hangus begitu saja oleh kerana hanya membeli tiket di bahagian Grand Stand.  Ok, itu tipu je.  Itu hanya nak menyedapkan cerita.  

Tapi ada yang aku tak suka juga dengan orang kita ini.  Kalau menang dipuji melangit sampai kau boleh terbang tetapi bila pasukan Malaysia kalah mulalah mulut itu secara automatik mengutuk, menghina dan mencaci berbagai oleh kerana hanya kalah saja.  Di mana kesetiaan anda pada pasukan Malaysia? Macam biskut lah korang ni.  Kejap sokong, kejap tak sokong, kejap mengutuk  Standard lah.  Adat pertandingan.  Ada kalah dan ada menang dan ada seri.  Mungkin bukan rezeki kita lagi.  Mungkin ada peluang yang lebih baik bakal akan tiba.  Tunggu dan lihat.  Aku faham korang sayang dengan pasukan negara kita.  Tapi masa pasukan kita kalah, dah mula tak sayang.  Sabarlah.  Macam lah diorang tu sempurna sangat.  Cuba korang main, pastu kalah dan penyokong mengutuk bagai pada korang, mesti korang sakit hati dan kecewa kan.

Apa yang aku harapkan adalah teruskan menyokong pasukan negara kita ini.  Teruskan kesetiaan anda.  Tanpa kita, mereka tidak akan pergi sejauh ini.  Tahniah pasukan Malaysia.  Aku percaya, mereka sudah berjuang habis-habisan mencapai kemenangan tetapi nasib tidak menyebelahi pasukan negara kita.  Cuba lagi pada masa akan datang.  Ole-Ole, Berjuanglah. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...