Friday 12 August 2011

Cara Lajukan Broadband Yang Dah Habis Limit (Khas untuk Window 7)

Assalamualaikum,

Hari ini aku nak berkongsi kepada semua pembaca sekalian.  Apa yang aku nak kongsikan adalah mengenai cara lajukan broadband korang yang dah habis limit tu.  Biasalah habis limit. Selalu online kat FB plus main game Farmville plak tu.  Dah tu tengok plak video kat Youtube.  Of course lah kalau limit dah habis, line pun akan jadi slow.  Aku selalu terima mesej-mesej menyatakan line akan jadi slow.  Mesti korang pun pernah terima mesej-mesej itukan.  Sedih.  Surelah dorang suruh kita topup lagi.  Malaslah.


Kalau aku terima mesej ini aku buat tak layan je.  Kalau line dah slow, aku jadi malas nak online dan dengan serta-merta aku off laptop aku.  Tak ada mood.  

Tetapi aku ada berita gembira nak bagitau kat korang.  Sekarang ini ada cara nak lajukan broadband korang kalau dah habis limit.  Macam mana caranya? 

Inilah cara-caranya.

Pertama

Pastikan pada waktu ini korang dah connect line tu.  Tekan Start dan taip cmd dan tekan Enter.


Kedua

Lepas korang tekan Enter akan keluarlah rupa begini.  Masa ini korang taip ipconfig/all dan tekan Enter.(Rujuk di bawah)



Ketiga

Selepas Enter, akan keluar lah senarai seperti di bawah.  Cari senarai hardware broadband seperti dalam kotak itu.  


Keempat

Selepas itu korang skrol sampai ke bawah dan taip ping <alamat ip korang> -t.  Sebagai contoh, ping 10.145.56.231 -t dan Enter.  Selesai!

Kelima

So, korang biarkan je benda tu berjalan selama mana korang nak online.  Kalau dah tak nak online, klik je butang X tu.  Senang kan.

Tak kisahlah korang pakai broadband Maxis ke, Celcom ke, Digi ke.  Caranya tetap sama. Ok, selamat mencuba. 

Credit: Budak Botak

11 comments:

hani said...

ip tu mana nak dapat ek?

KeluangMan said...

@hani
awak rujuk kt pic atas. tengok kat kotak kuning tu...

Qalam Iman said...

salam nak tnya..<alamat ip dapat kat mana?

KeluangMan said...

@Qalam Iman Cuba check kat box kuning di atas.. itulah ip address awk. jgn ikut sy punya ip address, awk cri ip address awk punye broadband...

azim said...

tp klu dye asyik cakap request time out,cmne plak tu?

Niesa Jassni said...

tq... nge... suker ar... =D

MamaNasih said...

terima kasih... sangat berguna. ngeh, ngeh

Master Tora said...

nih betoi2 berkesan ke??

remoih said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Benar2 bkesan.cubalah.

Anonymous said...

tQ..sgt berguna :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...