Thursday 8 March 2012

SBPA batal.

Wah, batal pulak skim SBPA ni.  Punyalah kelam kabut semua penjawat awam samada nak sign atau tak borang opsyen SBPA pada tahun lepas.  Memang kelam kabut.  Mana taknya, ada penjawat awam yang masih kabur  dan kurang faham dengan skim tersebut.  Tarikh tutup tandatangan borang SBPA pun singkat iaitu sebelum 31 Disember 2011.  Mana tak kelam kabutnya.  Maka,  ada yang tidak faham, kurang faham terus sign borang opsyen tersebut. 

Maka, pada hari ini, setelah berbincang dengan agensi-agensi yang terlibat, hari ini skim SBPA dibatalkan dan SSM akan ada penambahbaikkan.  Apa penambahbaikkan yang dimaksudkan? 

Antara penambahbaikkan tersebut adalah:

Pelarasan Gaji

Pelarasan gaji mengikut SSM melibatkan gred 1 hingga 54 iaitu sebanyak 13%.  Maknanya jika seseorang  itu berada dalam gred N17 yang baru berkerja iaitu gaji pokoknya adalah RM 820.38 didarabkan 13% adalah sebanyak RM 106.64.  Jadi tambah RM 820.38 + RM 106.64 adalah RM 713.73. Itu adalah gaji pokok yang kita akan terima. Jadi, ada kenaikan dalam pelarasan gaji.

Bantuan COLA

Ini adalah menarik.  Semua orang bercerita tentang elaun Cola ini. Biasanya kalau Cola RM100 memang sikit di kawasan luar bandar dibandingkan di kawasan bandar atau bandaraya iaitu sebanyak RM300.   Kalau sesiapa yang berkerja di Putrajaya (contoh) memang masyuk iaitu mendapat elaun Cola sebanyak RM300 sambil minum Mecca Cola.   

Bantuan Cola pula dinaikkan mengikut kawasan iaitu sebanyak RM50.  Contoh kalau di kawasan luar bandar atau bandar yang kurang top atau kawasan C, elaun colanya adalah RM100.  Jadi selepas ini elaun cola akan ditambah sebanyak RM50 iaitu RM150. Kalau di kawasan B pula elaun colanya adalah RM200 ditambah RM50 jadi elaun colanya sebanyak RM250.  

Yang RM300 bagaiamana pula? Alahai, cukuplah RM300 tu. Haha..

Tertubuhnya Suruhanjaya

Yang ini memang patut/wajib diwujudkan.  Sebelum ini, JPA meneruskan skim SBPA ini tanpa mendapatkan cadangan/pendapat dari pihak yang lain.  Maka, semua penjawat awam tidak/kurang  faham tentang skim yang baru ini.  

Dengan adanya penubuhan suruhanjaya ini memudahkan dalam mengkaji dan  mempertimbangkan sebarang bentuk cadangan pada masa akan datang untuk penambaikan perkhidmatan awam yang sedia ada.

Rasanya itu sajalah yang aku tahu tentang penambahbaikkan skim yang lama ini iaitu SSM.  Yang selebihnya, korang carilah di Google. hehe
 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...