Friday 9 March 2012

Maybank2u Fake

Nampaknya ada juga website Maybank2u palsu.  Kenapa aku kata palsu? Memang ia website palsu sebab dari pandangan mata aku sendiri (tajam tak mata aku?haha..) memang ia lain dari website Maybank2u yang asli.  Aku mendapat tahu pasal ni pun dari emel yang masuk dalam inbox email aku.  Emel itu menyatakan aku perlu update data dalam akaun maybank aku itu. Lihat gambar di bawah.

Klik gambar ni.

Lihatlah betapa liciknya orang yang membuat kerja jahat ini.  Aku pun kliklah "Click Here" dan akan keluar website begini.


Memang sebijik sama dengan website maybank2u.  Tapi untuk pengetahuan korang, sebenarnya masa  dalam website ini bergerak tetapi dalam website maybank2u asli tak bergerak pun. haha.. fail!

Aku pun masukkan username tipu.  Lepas aku tekan log in, akan keluar pula site begini. Foto memang tak ada.  Ia suruh kita update foto lepas kita dah masukkan passwordnya.Bijak!



Lepas itu aku pun masuklah passwordnya dan keluarlah ini.


Aku pun masukkan apa yang diminta itu.  Sebenarnya semua itu hanyalah dusta belaka. haha.. Dan aku pun tekanlah Request a TAC number.  Keluarlah pop-up windows ini.


Nombor telefon pun tak lengkap.  Biasanya kalau maybank2u punya website, nombor telefon kita memang lengkap cuma nombor dihujungnya saja dirahsiakan.  Sebab dirahsiakan adalah untuk menjaga security akaun anda. 

Kepada sesiapa yang tak tahu memang akan terkena.  Alamatnya habislah duit korang diambil oleh orang jahat ni. haha.. Berhati-hatilah ya.  Nasiblah aku ini pandai sikit. hehe..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...