Thursday 4 August 2011

Perlu ke Dating sebelum start berpuasa?

Perlu ke keluar dating sebelum start berpuasa pada esok harinya?

Kadang-kadang aku pelik jugak dengan sikap budak-budak yang bercouple sekarang ini apabila esoknya dah nak start berpuasa, mulalah nak merancang nak dating dengan mata air masing-masing.  Nak ke mana itu aku tak tau la kan.  Sendiri mau ingatlah. 

Sudah menjadi budaya sebelum nak start berpuasa pada esok harinya, mesti ada couple-couple bersepah-sepah, berpegang tangan tak mahu lepas berjalan-jalan di taman-taman bunga atau di shopping complex.  Tak pun ada juga bersiar-siar ambil angin di tepi pantai.  Konon romantik lah konon.  Nampak gentleman.  Sambil menikmati matahari terbenam di ufuk Barat.  Entah sempat pergi ke tak pergi solat terawih tu.  Gerenti tak punya.  Dah jumpa girlfriend kalau boleh nak dating sampai malam. Kena tangkap dengan orang pejabat agama baru tau.  Menangis nak balik rumah. 
Yang si boyafriend tu macam lah ada duit nak jumpa awek kau tu.  Entah-entah pinjam duit kawan tak pun pecahkan tabung adik buat belanja makan roti canai kat kedai mamak.  Apa! makan kat kedai mamak?  Tak akan makan roti canai je.  Makan lah kat KFC ke, McD ke, baru lah best.  Baru lah bermakna hari dating anda.  Esok-esok siang tak boleh makan lagi dah.  Ye lah, dah start puasa.  Kenalah berpuasa.  Kalau tak Tuhan marah.  Oh, tau pulak Tuhan marah.  Kau tu dating tu tak pulak takut Tuhan marah. 

Aku cakap ini berdasarkan apa yang aku nampak dan aku follow tentang hal ini.  Serius, time aku on the way nak balik ke rumah, ada saja dua insan bercinta ini berselisih dengan aku.  Bawa motor bagai pelisit.  Tak apalah, esok-esok tak boleh dating lagi dah. "Ini hari last nak lepaskan kerinduan.  Jumpa lagi masa datang beraya kat rumah syg nanti ek".  Hmm... Malas nak cerita lebih.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...